تاریخچه محصولات خانگی اسمگ smeg

Tuesday، ۱ Aazar ۱۴۰۱

از تاریخچه اسمگ چه می‌دانید؟ از یخچال‌های فانتزی گرفته تا لوازم آشپزخانه با طراحی خیره‌کننده، همه را می‌توانید در لیست محصولات این برند لوکس ایتالیایی پیدا کنید. محصولاتی که محیط آشپزخانه شما را به اثری هنری تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تاریخچه این برند بیشتر آشنا شوید.

ایتالیا، مهد برندهای معروف دنیا

منطقه‌ای در شمال ایتالیا وجود دارد که در طول دهه‌ها مجموعه‌ای از برترین برندهای تحسین‌شده در سطح جهانی را در خود جای داده است. فراری، باریلا، دوکاتی، آرمانی، همه از یک منطقه در نزدیکی رجیو امیلیا (Reggio Emilia) در ایتالیا می‌آیند. جایی که در یکی از شهرهای آن، گوستالا (Guastalla) خانواده کارآفرین برتازونی در قرن نوزدهم سکونت داشته و به شغل آهنگری مشغول بودند. آنها به جز آهنگری به شاخه لعاب‌کاری فلزات وارد شدند. اولین اجاق گازی برتازونی در سال 1906 در نمایشگاه جهانی میلان به نمایش گذاشته شد.

این دوره همزمان با دوران رشد اقتصادی و شهرنشینی در ایتالیا بود. در همین میان و در سال 1948 ویتوریو برتازونی (Vittorio Bertazzoni) شرکت اسمگ را تاسیس کرد. این سال را می‌توانیم به عنوان نقطه شروع تاریخچه اسمگ (Smeg History) در نظر بگیریم. اسمگ مخفف عبارت (Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla) است که به میناکاری کالاهای خود در منطقه ای که اولین بار این شرکت تاسیس شد یعنی گوستالا اشاره دارد. از زمان شروع فعالیت این شرکت 70 سال می‌گذرد و اسمگ امروز توسط نسل سوم این خانواده اداره می‌شود و هنوز هم در دنیا به لوازم خانگی میناکاری و لعاب‌کاری شده‌اش معروف است. البته لوازمی که نه تنها به عنوان دستگاهی برای پخت و پز و نگهداری غذا، بلکه به عنوان اثری زیبا و هنری برای زیباکردن فضای آشپزخانه استفاده می‌شوند.

تمرکز اصلی شرکت اسمگ میناکاری‌های منحصربه فرد آن است. این لعاب که بر روی تمامی لوازم تولیدی این شرکت اعمال می‌شود، علاوه بر ایجاد ظاهری جذاب و لوکس، چسبندگی چربی و کثیفی را به بدنه کاهش می‌دهد. این لعاب بسیار به دوام محصولات این شرکت افزوده و به راحتی تمیز می‌شود.

لوازم خانگی یا یک اثر هنری

با بررسی تاریخچه اسمگ، به نام طراحان مطرحی برمیخوریم که هر محصول این شرکت را به اثری هنری تبدیل کرده‌اند. اسمگ زمان، انرژی و سرمایه قابل‌توجهی را برای موضوع زیباشناختی محصولاتش هزینه کرده‌ است. در ادامه چند طراح معروف این برند را معرفی خواهیم کرد:

· گیدو کانالی (Guido Canali): یکی از معماران برجسته ایتالیایی است که از سال 1985 همکاری خود را با این برند آغاز کرده‌است. این طراح در شاخه محصولات (Classica) در طراحی لوازم بزرگ مثل اجاق گاز، ماشین ظرفشویی طراحی‌های جذاب و منحصر‌به فردی را ارائه کرده‌است. محصولات کلاسیک اسمگ به طراحی مدرن و کلاسیک، جنس فولاد ضدزنگ و دستگیره‌های کنترل شعله Canali معروف هستند.

· ماریو بلینی (Mario Bellini): یکی دیگر از طراحان معروفی است که با اسمگ همکاری داشته است. حاصل این همکاری پیوند فناوری با سبک‌های کلاسیک است که در مدل‌های ویکتوریا (Victoria) به چشم می‌خورد.

· رنزو پیانو (Renzo Piano): معمار مشهور ایتالیایی است که از شاهکارهای او می‌توان به آسمان‌خراش نیویورک تایمز اشاره کرد. او طراح مدل پیانو اسمگ است.

· مارک نیوسون (Mark Newson): یک طراح استرالیایی است که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان نسل خود معرفی شده و به دفعات در فهرست صد شخصیت تاثیرگذار تایمز قرار گرفته است. این طراح در طراحی مدل‌های نیوزون اسمگ همکاری داشته که به خطوط نرم و مدل‌های رنگارنگ معروف هستند.

همانطور که دیدید چیزی که این برند را متفاوت از سایر برندها کرده، طراحان به نامی است که با آن همکاری داشته‌اند. البته در اینجا فقط نام چند طراح ذکر شد. برای مثال Raffaella Mangiarotti ، Matteo Bazzicalupo دیگر طراحانی هستند که در تاریخچه اسمگ و طراحی محصولات سری FAB50 و لوازم کوچک اسمگ حضور داشته اند. پس از این به بعد با دیدن هر محصول این شرکت می‌دانید که هرکدام امضایی از یک هنرمند برجسته است.

همکاری با نام‌های آشنا

ایتالیا کشوری است که شما را یاد سبک، مد و رنسانس می‌اندازد. اسمگ نیز به عنوان یک تولید کننده لوازم لوکس ایتالیایی فعالیت می‌کند و طبیعی است که با سایر برندهای معروف ایتالیایی همکاری داشته باشد.

شرکت خودروسازی فیات یکی از این برندهاست. یخچال فیات 500 یکی از محصولات خاص اسمگ است که با استفاده از قطعات اصلی خودرو فیات ساخته شد و در سال 2013 در معرض دید عموم قرار گرفت.

همچنین اگر به تاریخچه اسمگ نگاهی بیاندازیم، نام دولچه گابانا حتما نظرتان را جلب خواهد کرد. برند اسمگ در سال 2018 با این نام معروف همکاری کرد تا خط تولید محصولات Sicily is my love را راه‌اندازی کند. این پروژه ابتدا فقط به صد یخچال نقاشی شده با دست محدود بود که به دلیل طراحی انحصاری و محدود، برخی از آنها حتی به قیمتی در حدود 40 هزار دلار فروخته شدند. موفقیت همکاری با گروه D&G باعث شد تا اسمگ محصولات دیگری را نیز با همکاری آنها تولید کند.

خط زمانی تاریخچه اسمگ

بیایید به مهم‌ترین اتفاق‌های تاریخچه اسمگ با توجه به سال وقوع آن نگاهی بیاندازیم:

· در سال 1956 اسمگ الیزابت (Elisabeth) را معرفی کرد. اولین اجاق گاز قابل برنامه‌ریزی جهان که ایده اصلی آن توسط بنیانگذار اسمگ ویتوریو برتازونی مطرح شد.

· در سال 1970 ماشین ظرفشویی نیاگارا (Niagara) به بازار معرفی شد. اسمگ با ثبت اختراع سیستم شستشوی سیاره‌ای این دستگاه به شهرت خوبی دست یافت.

در سال 1997 شاهد یخچال‌های FAB بودیم که الهام گرفته از دهه 1950 بود و بسیار سر و صدا کرد.

· در سال 2003 اسمگ دفتر مرکزی خود را در گوستالا، زادگاه این برند افتتاح کرد. این دفتر که در مسیر بین میلان و ونیز واقع شده است و طراح معروف اسمگ، گیدو کانالی طراحی آن را برعهده داشته است. طراحی این دفتر با طبیعت خیره‌کننده اطراف آن ( حدود 4000 درخت در این محل کاشته شده است) مهر تاییدی بر اهمیت این برند به زیبایی و اصالت محصولاتش است.

· در سال 2008 برند اسمگ با همکاری مارک نیوزون طیف وسیعی از محصولات، از جمله اجاق گاز شعله‌ای و القایی را به لیست محصولات خود اضافه کرد. این محصولات ویژگی‌هایی از جمله لعاب‌های رنگی، سطوح فولاد ضدزنگ و شیشه دارند که برنده جایزه طراحی Good Design در سال 2010 شدند.

· در سال 2013 در طرح WEL که برای مصرف بهینه آب توسط دولت استرالیا مطرح شده بود، اسمگ 6 ستاره که بالاترین امتیاز یک ماشین ظرفشویی است را دریافت کرد.

· در سال 2014 اسمگ طیف وسیعی از لوازم خانگی را با همکاری استودیوی برجسته میلانی، Deep Design روانه بازار کرد که جوایز متعددی از جمله IF، Red Dot و Good Design را به خود اختصاص داد.

· در سال 2017 مجموعه‌ای از یخچال‌های FAB توسط تیری نور (Thierry Noir) یکی از پیشگامان هنر خیابانی مدرن و با دست نقاشی شد.

کلام آخر

اسمگ تنها برند لوازم خانگی است که می‌تواند ادعا کند که به مشتریان حق انتخاب در بین طراحی‌های مختلف را می‌دهد. در 70 سال گذشته این برند در طراحی و ساخت لوازم خانگی پیشرو بوده است. با این باور که مشتریان باید بتوانند شخصیت خود را با انتخاب محصولات خانگی به بقیه نشان دهند. آنها اعتقاد دارند که لوازم خانگی نیز مانند هنر، باید با سلیقه شخصی انتخاب شود.

(گستاخانه است اگر فکر کنیم همه از یک سبک لذت خواهند برد. ما معتقدیم که باید به مشتری حق انتخاب و فرصتی برای بیان شخصیت خود بدهیم.)

ویتوریو برتازونی، بنیانگذار اسمگ

منابع:

https://momsbakingco.com/why-is-smeg-so-expensive/

https://www.yellowtrace.com.au/smeg-70-years-inspiring-design-heritage/

https://designwanted.com/brand-story-smeg/

https://www.smeg-instruments.com/history/#:~:text=Smeg%2C%20founded%20in%201948%20by,back%20in%20the%2019th%20century.

https://www.nationalrangecookers.co.uk/range-cookers/smeg-cookers/about-smeg-cookers.html